Veterán Triumph

Od září platí nová pravidla pro veterány: povinná STK a prodloužení testovací lhůty

Vlastnictví veterána, resp. auta se zelenou SPZ přináší majitelům některé výhody jako např. výrazně levnější pojištění či osvobození od dálničního poplatku. Majitelé rovněž nemuseli řešit pravidelné technické kontroly na STK. To se však novelou zákona 56/2001Sb. a vyhlášky 355/2006Sb mění a od září 2023 musí i tato vozidla co pět let na STK. Přinášíme Vám přehled všech zásadních změn při registraci veterána. Naleznete zde jednoduchý návod jak na přihlášení historického vozidla. Co vás při přihlášení veterána čeká a jak si s jednotlivými kroky poradit.

V září vstoupila v platnost novela zákona 56/2001Sb o provozu na pozemních komunikacích a tím i řada novinek pro vlastníky vozidel. V tomto článku Vám přinášíme přehled zásadních změn pro majitele veteránů.

Přehled hlavních změn při registraci historického vozidla:

  • Zrušení místní příslušnosti - historické vozidlo lze registrovat na kterémkoliv ze 14ti registrů historických vozidel v republice.
  • Prodloužení platnosti testování ze dvou na pět let - silniční vozidla s testací na historickou původnost s klasickou bílou značkou budou mít nově platnost testace na 5 let, pokud prošly testováním na tzv. klubové úrovni po 1. 3. 2023, u historických vozidel se ZRZ (zvláštní registrační značka) testovaných do 31. 8. 2023 včetně je platnost stále na dva roky a od 1. 9. 2023 pak již nově na pět let.
  • Technická způsobilost vozidel se nově posuzuje na STK (Stanice technické kontroly) – dříve byla technická způsobilost historického vozidla posuzována krajskými komisaři, nově budou historická vozidla procházet technickou prohlídkou historického vozidla na STK (úpravu přináší vyhláška 211/2018 Sb. s přílohou č. 23).

Co je historické vozidlo dle české legislativy?

Pojmem historické vozidlo je označováno vozidlo, které je registrované v registru historických vozidel, tedy vozidlo na veteránských zelených značkách. Vozidlo v registru silničních vozidel na klasických bílých značkách je možné testovat na historickou původnost také, ale legislativně nemůže být nazýváno historickým vozidlem.

Jak se bude nově postupovat při testování historických vozidel?

Kluby historických vozidel budou i nadále testovat vozidla na historickou původnost a kontrolovat nakolik vozidlo odpovídá svému původnímu stavu. Nově bude kontrola technického stavu prováděna pouze na STK. Při testování nebude pak nutné dokládat protokol z odborné dílny.

Ke klubové a krajské testaci nově přibude STK

Žádost o zápis vozidla staršího 30 let do registru historických a sportovních vozů musí absolvovat:

  • klubovou testaci, která kontroluje historický původ (od 1. 9. 2023 platí 5 let),
  • krajskou testaci, která předešlou kontrolu potvrdí a vystaví protokol o testování vozidla,
  • a nově jednou za 5 let i protokol z STK

Pro STK byly vytvořeny 3 kategorie veteránů

Každá STK u historického vozidla bude při technické prohlídce přihlížet k různému stupni technologického pokroku dle roku výroby, resp. doby uvedení vozidla do provozu. Z tohoto důvodu vznikly 3 kategorie veteránů:

  • novodobá historická vozidla (od 1. 7. 1972),
  • poválečná vozidla (od 1. 7. 1953 do 30. 6. 1972),
  • předválečná a válečná vozidla (do 30. 6. 1953).

Vozidla bez platné testace původu a platné STK historického vozidla nemohou být registrována do registru historických a sportovních vozidel. Technický stav historických vozidel dosud posuzovali komisaři ustavení Mezinárodní federací historických vozidel. Vzhledem k tomu, že se historická vozidla pohybují v běžném provozu, bylo rozhodnuto, že by měly procházet stejnou kontrolou jako ostatní vozidla, tj. kontrolou na STK.

Nadále mohou majitelé veteránů čerpat výhody v podobě levnějšího povinného ručení a osvobození od dálničního poplatku.

Klubová testace

Testování na klubové úrovni zůstává téměř beze změny. Jakmile dojde k testování vozidla, odešle klubová komise toto testování ke kontrole tzv. pověřenému komisaři. Ten prověří správnost provedeného testování. Pokud testování schválí, vloží výsledek do státního systému, tzv. informačního systému technických prohlídek (IS TP). Tento dokument je pak podkladem pro techniky STK, kteří na vozidle následně provedenou technickou prohlídku historického vozidla.

Prohlídky historických vozidel na STK

Prohlídky na STK budou probíhat dle vyhlášky 211/2018Sb. přílohy č. 23. Historické vozidlo bude posuzováno tak, aby bylo ověřeno, že splňuje technické podmínky platné v době uvedení do provozu, tj. v roce, kdy bylo vyrobeno. Při této prohlídce historického vozidla bude zohledňována zejména doba a místo, kde bylo vozidlo vyrobeno a podle toho budou také kontrolovány pouze parametry úměrně této době. U vozidel do roku 1972 bude možno kontrolu brzd provést jízdní zkouškou namísto klasické zkoušky na válcích. Historická vozidla pak nebudou muset navštěvovat stanici měření emisí, vyjma nejmladších veteránů, které již mají řízený emisní systém.

Při prodlužování platnosti nově pověřený komisař opatří razítkem i průkaz historického vozidla a vyznačí zde datum platnosti. Následně přidá razítko STK. Platnost testování historického vozidla se prodlužuje nově na 5 let. Platnost testování se nově počítá ode dne provedení testován, tzn. Ode dne, kdy majitel podstoupí tetování a nikoliv ode dne, kdy navštíví STK. Na STK bude pak předložena žádost o testování a ta bude určitým návodem, jak při STK postupovat např. kde je umístěno výrobní číslo apod.

Ceny za testování byly upraveny a budou následující:

  • jediný poplatek směrem k FKHV (Federace klubů historických vozidel) za zpracování testace bude ve výši 1500,- za prvotestaci a 500,- za prodloužení,
  • další poplatky budou hradit žadatelé přímo klubům za provedení testace, doporučená cena za první testování je 4000 Kč a 1500 Kč za prodloužení testace),
  • poplatky na STK si nastavuje každá stanice dle svého aktuálního ceníku, nejsou nijak centrálně řízeny.

Od září bude možné registrovat historické vozidlo na kterémkoliv registru historických vozidel v celé České republice bez ohledu na trvalé bydliště čí sídlo.

Převod veterána v registru historických vozidel

Novela zákona 56/2001Sb. přináší i změnu v přepisu historických vozidel se ZRZ (tzv. zelená značka). Převod vozidla je možné realizovat na jakémkoliv registru historických vozidel po celé ČR.

Nově nebude nutné při změně vlastníka projít procesem testace kompletně znovu. Nebudou se odevzdávat SPZ a bude se dokládat evidenční kontrola z běžné STK.

Převod veterána – potřebné doklady:

  • Průkaz historického vozidla
  • Osvědčení o registraci vozidla (ORV, malý technický průkaz)
  • Nové fotografie (1x levo-přední, 1x pravo-zadní, rozměr 6x9 cm)
  • Platná evidenční kontrola (má platnost 1 rok)
  • Platná zelená karta (připravíme Vám pojištění),
  • Ověřená plná moc kupujícího i prodávajícího (v případě zastupování, plná moc PřepiServis vzor)

Přejete si zaregistrovat veterána či historické vozidlo. Máte zájem o veteránské značky (tzv. zelené značky) nebo běžné bílé SPZ? Neváhejte a kontaktujte nás.

Kdy musím poprvé navštívit STK s historickým vozidlem?

Veteráni (historická vozidla) s ZRZ musí nově (od září 2023) navštívit STK co pět let. Vozidla testovaná do tohoto data, tj. 31. 8. 2023 mají platnost testování na 2 roky a po dvou letech se musí dostavit na STK. Následně jim bude testování platit již na 5 let.

Silniční vozidla s klasickou bílou značkou budou mít nově platnost testace na 5 let, pokud prošly testováním na tzv. klubové úrovni po 1. 3. 2023

Jaká vozidla budou mít platnost testování po dobu 5 let?

Co se týče testování, tak bude platné na 5 let pro všechna vozidla. Historická vozidla se zelenými veteránskými značkami pak mohou získat platnost STK na 5 let, nejdéle však na dobu platnosti testování (dle zák. 56/2001Sb. § 79b odst. 3).

Silniční vozidla s testací na historickou původnost mají platnost testování také na 5 let, ovšem STK musí navštěvovat dále dle typu vozidla (osobní automobil co 2 roky, motocykly co 4 roky apod.). V případě silničních vozidel s testací na historickou původnost, které byly testovány před 1. 9. 2023 a po 1. 3. 2023 je zákonem platnost testování prodloužena na 5 let (např. testace provedená 1. 8. 2023 platná původně do 1. 8. 2025 je zákonem prodloužena až do 1. 8. 2028).

Jak bude probíhat STK u historických vozidel?

Vozidla v silničním registru na klasických bílých značkách procházejí dále klasickou STK v plném rozsahu.

Historická vozidla se zelenými veteránskými značkami budou navštěvovat takzvané technické prohlídky historických vozidel dle jejich kategorie (vyhláška 211/2018 Sb. konkrétně pak příloha č. 23). U všech kategorií platí, že se u vozidla posuzuje, zda splňuje technické podmínky v době uvedení do provozu.

Vozidla budou rozdělena do třech kategorií:

  1. kategorie - historické vozidlo uvedené do provozu od 1. července 1972 (novodobá historická vozidla),
  2. kategorie - historické vozidlo uvedené do provozu od 1. července 1953 do 30. června 1972 (poválečná historická vozidla),
  3. kategorie - historické vozidlo uvedené do provozu do 30. června 1953 (předválečná a válečná historická vozidla).

Je rozdíl v testování vozidla v běžném registru a historického vozidla?

Všechna vozidla se testují stejně. Vždy se posuzuje historická původnost. Testace probíhá stejně, jak u vozidel vedených v registru silničních vozidel (tj. s běžnou bílou SPZ), tak i u historických vozidel.

Kolik stojí testování a kolik STK?

  • jediný poplatek směrem k FKHV (Federace klubů historických vozidel) za zpracování testace bude ve výši 1500,- za prvotestaci a 500,- za prodloužení,
  • další poplatky budou hradit žadatelé přímo klubům za provedení testace, doporučená cena za první testování je 4000 Kč a 1500 Kč za prodloužení testace),
  • poplatky na STK si nastavuje každá stanice dle svého aktuálního ceníku, nejsou nijak centrálně řízeny.